Deze website maakt gebruikt van cookies. Klik hier voor meer informatie.
Klik op "OK" om cookies te accepteren, of op "Weigeren" om de cookies te weigeren.

100% Zekerheid met Aboma keuring


“Schip en kraan zijn internationaal rondom gekeurd en beschikken over alle certificaten,” aldus Harmen Wijnja, Site Manager van het Prinses Amaliawindpark, met 60 windmolens het grootste Nederlandse windpark, gelegen op het Nederlandse Continentaal Plat, op een afstand van 23 tot 26,4 kilometer van de kust bij IJmuiden. “Bovenop al die certificaten willen wij graag een onafhankelijke keuring door Aboma op het moment dat de kraan voor ons als opdrachtgever hier in Nederland aan het werk gaat.  Wij willen 100% zekerheid of de kraan aan alle specificaties voldoet en geschikt voor de bijzondere taken is. Fit for the job. En dat is het geval, zo bleek uit de functiekeuring door Aboma.”

Aboma inspecteur

Sommen en techniek kloppen
Voor inspecteur Simon Onderwater een uitdagende keuring. Hij is gepokt en gemazeld in het keuren van kranen, maar in dit geval is de kraan verankerd op een hefschip. Aangekomen op de werkplek en gemanoeuvreerd in de juiste positie worden de hefpoten tot op de bodem uitgeschoven. Dan wordt het schip uit het water getild, waarbij de poten net zo lang worden gesteld tot het schip stevig op de zeebodem op een diepte van 19-24 meter rust. Pas dan kan de kraan in werking treden. Simon: “Waar normaliter het contragewicht op de wagen voor een logische krachtenverdeling zorgt, daar kan dat niet op zo’n schip. Dan zou de wagen alles omzwiepen aan boord. Er komt dus de nodige - eenzijdige - belasting op de draaikrans als de teledelen ver zijn uitgeschoven.” Maar alles blijkt keurig te zijn uitgerekend en de kraan is technisch prima in orde, zo blijkt uit de inspectie waarbij alle kritische punten nauwgezet worden bekeken. De inspecteur vraagt daarbij geregeld om de kraan en teledelen stap voor stap in bepaalde posities te brengen om hem functioneel te kunnen testen.”Je moet wel echt zien of iets goed werkt.”Ook het hijsplan waarmee de Deense kraanmachinisten werken, is keurig aanwezig.”

hefschip            Aboma keuring kraan hefschip

Minutieuze klus in voorbereiding en uitvoering
Er kan alleen worden gehesen als de weersomstandigheden en stroming dat toestaan. Harmen Wijnja: “Bij windsnelheden van meer dan 9 m/s kan er niet meer worden gehesen. Het schip kan in dat geval wel blijven staan, anderhalve meter boven water” Nu de kraan is vrijgegeven stoomt het schip op naar de windmolens, waar het de komende tijd voor het onderhoud wordt ingezet. Met name het vervangen van de Vestas V80-2MW tandwielkast is een minutieuze klus die goed moet worden voorbereid en uitgevoerd. Midden op de soms woelige Noordzee. De vakmensen staan echter gesteld voor deze zware klus. Mede dankzij de op en top zekerheid, waaraan ook Aboma zijn steentje heeft mogen bijdragen.

Facts & Figures
Het Prinses Amaliawindpark (PAWP) is sinds 1 juli 2008 operationeel een heeft een vermogen van 120 MegaWatt. Dat is goed voor groene stroom voor zo’n 125.000 huishoudens. Om onderlinge beïnvloeding zoveel mogelijk te voorkomen is de richtlijn dat de turbines minimaal vijf keer de rotordiameter uit elkaar dienen te staan. In het geval van het Prinses Amaliawindpark is dit 400 meter (5 keer 80 meter). Om de beïnvloeding nog verder te minimaliseren, staan de 60 turbines op een afstand van 550 meter van elkaar. De turbines starten met draaien bij een windsnelheid van circa 3 m/s. Bij een windsnelheid van 25 m/s wordt de turbine uitgeschakeld, omdat de belastingen op de turbine dan onevenredig toenemen en deze de levensduur zouden kunnen bekorten. De turbine maakt in belaste toestand tussen de 9 en 19 omwentelingen per minuut.

Duurzaam bouwen aan veiligheid en kwaliteit