Deze website maakt gebruikt van cookies. Klik hier voor meer informatie.
Klik op "OK" om cookies te accepteren, of op "Weigeren" om de cookies te weigeren.

Vliegende én veilige start bouw parkeergarage


Af en toe neemt Dave Rehl, Senior Inspecteur Materiaal en Veiligheidskundige bij Aboma, zijn notitieboekje erbij om een aandachtspunt bij de kraanopstelling op te schrijven. De Hitachi K125 van Volker Staal en Funderingen staat op een ponton dat in een Amsterdamse gracht ligt. Gereed om voor aannemer Max Bögl Nederland GEWI-ankers te plaatsen voor een ondergrondse parkeergarage die in opdracht van gemeente Amsterdam stadsdeel Zuid onder een gracht wordt gerealiseerd. Met een enkele verbetering is de samenstelling van de kraan en het ponton goedgekeurd voor een veilige inzetbaarheid op de locatie Boerenwetering.

Opstellingsinspectie op ponton Aboma

Deze ondergrondse parkeergarage van 260 meter lengte en 30 meter breedte gaat plek bieden aan 600 auto’s en 60 fietsen. Als met name buurtbewoners hun auto in de garage gaan stallen, dan komt er meer ruimte in de Oude Pijp voor groen, voetgangers en fietsers. Het is een uniek project binnen de gemeente Amsterdam. Niet eerder werd in de hoofdstad een parkeergarage aangelegd onder een bestaande watergang. In dit geval onder de Boerenwetering. Op deze manier wordt efficiënt gebruik gemaakt van de beperkte ruimte die beschikbaar is.

Ervaring en zekerheid
Om het werk aan de palen voor de trekverankering te kunnen uitvoeren, moest de kraan op een ponton in het water worden geplaatst. Uitvoerder Yoeri Kuup legt uit: “Er was slechts zeer beperkte ruimte op de twee kaden aan weerszijden van de gracht, met aan één zijde een belangrijke ontsluitingsroute voor het verkeer, die open moet blijven tijdens de bouw. Vandaar de keuze om vanaf het water te gaan werken. We hebben gekozen voor de lichtste kraan van onze vloot. Desalniettemin wil je dat alles wordt gecheckt op veilig werken. Ik heb zelf eerder via Aboma een opleiding in het AMTeK-systeem gevolgd, om zo zelf materieel te mogen keuren, maar bij deze opstellingskeuring wilden wij maximale deskundigheid en zekerheid. Daarom is gekozen voor een onafhankelijke opstellingskeuring door Aboma. Je wilt natuurlijk niet dat je werkzaamheden worden opgeschort omdat er iets gebeurt. Dan verstoor je het hele bouwproces. Een goede keuring is in je eigen én andermans belang.” Dat neemt niet weg dat Yoeri Kuup zich wel eens afvraagt waarom bij verplichte kraankeuringen elk certificaat op tafel moet komen. “Een keuring kost de aannemer tijd en geld en in veel zaken blijft het werk met en rondom een kraan hetzelfde. Maar uiteraard moet je grondig keuren en risico’s rondom veiligheid minimaliseren, zeker bij deze opstelling op een ponton.” 

  

Totale configuratie beoordelen
Voor inspecteur Dave Rehl van Aboma betekent zo’n specifieke situatie van een kraan op een ponton een brede kijk op geldende richtlijnen. “Je beoordeelt in dit geval de hijskraan, of deze voldoet aan de hiervoor geldende richtlijnen. Daarnaast kijk je ook naar de NVAF richtlijn voor drijvend funderingsmaterieel. Voor pontons zijn weer aparte handboeken. Je haalt de meetbrief en certificaat van onderzoek voor het ponton erbij en checkt zaken als scheepsbouwkundige eisen, drijvend vermogen, stabiliteit, risico op kantelen en andere veiligheidsaspecten. Dan zijn er nog raakvlakken met het Rijnvaartreglement. Je moet bijvoorbeeld kijken of er geen conflicten kunnen optreden met passerende scheepvaart. Bij dit project is het deel van de gracht afgesloten voor scheepvaartverkeer en dat maakt het een stuk eenvoudiger. Maar er is nog altijd een omgeving waar je rekening mee moet houden, ook al wordt binnen een afzetting gewerkt. Tijdens een opstellingsinspectie wordt er daarom beoordeeld of de werkzaamheden geen risico’s veroorzaken naar de omgeving, en visa versa. Je zult alle werkzaamheden van deze configuratie moeten beoordelen op een veilige inzetbaarheid.” 

Opstellingsinspectie op ponton Aboma  Opstellingsinspectie op ponton Aboma

Puntjes op de i
In de bouwkeet wordt gecontroleerd of de uitgangspunten van de berekening overeenkomen met de aangetroffen uitgangspunten op de plaats van opstelling en of de berekeningen voldoen aan de NVAF-richtlijn voor drijvend funderingsmaterieel. Meestal worden de berekeningen van te voren ter controle aangeboden aan Aboma, om verrassingen op de dag van de keuring te voorkomen. Samen met de kraanmachinist van Volker Staal en Funderingen, die veel ervaring heeft met het werken op pontons, loopt Dave Rehl vervolgens alle zaken van de kraan op het ponton na. Onderstel, giek, werking lieren, kabels, remmen, lasmomentbeveiliging, verplicht aanwezig papierwerk, alles moet functioneren. Indien nodig worden nog wat puntjes op de i gezet, na overleg met machinist en uitvoerder. “Men kan natuurlijk denken ‘zo’n opstellingsinspectie is misschien wel onnodig, want de eisen zijn toch altijd hetzelfde en vorige keer was het ook goed’, maar dan denkt men er toch te laconiek over. Je zult een kraan in elke specifieke situatie en omstandigheden gewoon goed moeten controleren als je veilig van start wilt gaan. Volker Staal en Funderingen heeft het bij dit werk serieus opgepakt.”

Feestje
Een geruststellend gevoel. Mede omdat de eerste GEWI-paal werd aangebracht tijdens de Open Dag van de Bouw, waarbij heel veel mensen een kijkje kwamen nemen rondom de kraan. Yoeri Kuup: “Het werd een feestje zonder problemen. In totaal brengen wij 1009 palen aan om de betonvloer van de garage te verankeren.” Duikers van DCN houden de werkzaamheden van Volker Staal en Funderingen de Vries & van de Wiel, die zich grotendeels onder water afspelen, in de gaten. Niets wordt aan het toeval overgelaten. Zeker niet de kwaliteit en de veiligheid.

Na het bespreken van het opstellingsrapport, is de combinatie van de kraan en het ponton veilig inzetbaar voor de uit te voeren werkzaamheden op deze locatie. Dave Rehl gaat met een tevreden gevoel op weg naar een volgende keuring, waar weer een volgende opdracht wacht met betrekking van het toetsen van de veiligheid.

Duurzaam bouwen aan veiligheid en kwaliteit